Subsidie aanvragen? Doe het op tijd!

voetbalveld met geldbiljetten ervoor

Foto met op de voorgrond geld en op de achtergrond voetballers

Wilt u als vereniging, stichting of groep initiatiefnemers een activiteit organiseren die bijdraagt aan het algemeen maatschappelijk en/of sociaal belang van Someren? Dan kunt u hiervoor subsidie aanvragen. De gemeente toetst uw aanvraag aan de subsidiewet- en regelgeving. Als de aanvraag hierop aansluit, verlenen wij de subsidie. 

Er zijn twee mogelijkheden: 

  1. jaarlijkse subsidie
  2. Eenmalige subsidie voor incidentele activiteiten of opstartende activiteiten met een beperkte duur (maximaal 3 opeenvolgende jaren) 

Hoe werkt het?

Subsidies lager dan 2500 euro worden bij besluit verleend en doorgaans direct vastgesteld. 

Subsidieaanvragen hoger dan 2500 euro worden voorlopig toegekend en achteraf vastgesteld. Ná het subsidiejaar onderzoeken we of (in hoeverre) de activiteiten zijn verricht en wat er daadwerkelijk is besteed aan het initiatief. Op basis hiervan stellen we de subsidie definitief vast. Dit kan een lager bedrag zijn dan in eerste instantie is verleend. Het teveel ontvangen subsidiebedrag kunnen we terug vorderen, ook als blijkt dat niet aan de subsidievoorwaarden is voldaan. 

Hoe vraag ik subsidie aan?

  1. Via het digitale formulier op www.someren.nl/sport-cultuur-recreatie/subsidie-verenigingen
  2. Via het algemene mailadres: gemeente@someren.nl
  3. Schriftelijk via het postadres van de gemeente Someren, Postbus 290, 5711 AG Someren.

Wanneer aanvragen?

Aanvragen voor jaarlijkse (structurele) subsidie moeten vóór 1 mei van het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar bij ons binnen zijn. Dus wilt u subsidie voor 2026, vraag deze dan aan vóór 1 mei 2025.

Aanvragen voor eenmalige subsidie moet u uiterlijk 8 weken voor aanvang van de incidentele activiteit bij ons indienen.

Wijzigingen in het bestuur of in de naam van de organisatie/stichting?

Vergeet deze niet door te geven aan de Kamer van Koophandel. Denk hierbij aan een andere samenstelling van het bestuur of adreswijziging van bestuursleden. De KvK zorgt dan voor een correcte registratie in onze systemen. Dit is nodig voor de subsidieverstrekking.

Nog vragen?

Mail naar gemeente@someren.nl of informeer bij het Klant Contact Centrum van de gemeente, telefoonnummer (0493) 494 888.