Bezwaar maken

Als u het niet eens bent met een besluit van de gemeente, kunt u hiertegen bezwaar maken. Richt uw bezwaar aan het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen (college van B&W, gemeenteraad, burgemeester of de leerplichtambtenaar). Bezwaar maken is gratis. Let op dat u dat op tijd doet. In het besluit staat binnen welke termijn u een bezwaarschrift kunt indienen. Meestal is dat binnen 6 weken.

Hoe bezwaar maken?

Online

U kunt online bezwaar maken via:

Houd uw DigiD bij de hand en vermeld in ieder geval duidelijk:

  • het besluit waartegen u bezwaar maakt
  • de reden waarom u het niet eens bent met het besluit

Uw gegevens bij uw bezwaar

Een belanghebbende bij een besluit (bijv. degene die de vergunning heeft gekregen), kan uw bezwaar lezen.
Uw bezwaar wordt alleen met uw naam en adres bekend gemaakt.
Wij maken alle andere door u vermelde gegevens onleesbaar.
Is het echt belangrijk dat ook uw naam en adres geheim blijven?
Geef dit dan aan in uw bezwaar.

Schriftelijk

U kunt ook schriftelijk bezwaar maken. U kunt uw bezwaarschrift sturen naar: Gemeente Someren, t.a.v. (het bestuursorgaan), Postbus 290, 5710 AG Someren. Vermeld u in ieder geval in uw brief:

  • het besluit waartegen u bezwaar maakt (voeg indien mogelijk een kopie van het besluit toe)
  • de reden waarom u het niet eens bent met het besluit
  • uw naam, adres en telefoonnummer
  • de datum van uw brief uw handtekening

Indien u bezwaar maakt namens een ander voeg dan een document toe waaruit blijkt dat u bevoegd bent, zoals een machtiging of uittreksel KvK/statuten.
​​​​​
U kunt niet via een e-mailbericht bezwaar maken.

Afhandeling

U ontvangt een ontvangstbevestiging van uw brief. De secretaris van de bezwaarschriftencommissie bekijkt samen met u en het bestuursorgaan wat de beste manier is om uw bezwaar te behandelen. Bij voorkeur lossen we het probleem in goed overleg met u op. Lukt dat niet, dan houdt de bezwaarschriftencommissie in veel gevallen een hoorzitting. Tijdens de hoorzitting kunt u uw standpunt toelichten, dit geldt ook voor het bestuursorgaan. De secretaris van de bezwaarschriftencommissie informeert u over het verdere verloop van de procedure.
De bezwaarschriftencommissie verstrekt een advies aan het bestuursorgaan. Het bestuursorgaan neemt vervolgens een beslissing, hiervan krijgt u schriftelijk bericht. Bent u het niet eens met deze beslissing? Dan kunt u in beroep gaan bij de rechtbank, dit is niet gratis.

Bezwaarschriftencommissie

De gemeenten Someren en Asten hebben een gezamenlijke, onafhankelijke bezwaarschriftencommissie. Leden van de commissie zijn:

  • De heer mr. P.A.J.S. Lathouwers (voorzitter)
  • De heer mr. R.J. Boogers
  • De heer mr. H.H.W.M. Jacobs
  • Mevrouw mr. C.J.M.H. Meulendijk
  • Mevrouw mr. M. van Tijn
  • Mevrouw mr. H.M.C. Baten
  • De heer mr. R.M. Brill
  • Mevrouw mr. J.C.J. Eijkemans (ambtelijk secretaris)
  • Mevrouw mr. T.A.C.I. Luijben (vervangend ambtelijk secretaris)

Alle leden kunnen ook als plaatsvervangend voorzitter fungeren.

Het jaarverslag van de bezwaarschriftencommissie kunt u opvragen via gemeente@someren.nl.